Stanowisko Konwentu Burmistrzów Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 13 maja 2020 roku dotyczące wsparcia jednostek samorządu terytorialnego związanego z ubytkiem dochodów w wyniku pandemii COVID-19.
W związku z trudną sytuacją dotyczącą przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2, która dotyka także jednostki samorządu terytorialnego jako przedstawiciele jednostek samorządów terytorialnych naszego województwa Konwent Burmistrzów Województwa Kujawsko-Pomorskiego proponuje następując rozwiązania wsparcia pobudzania lokalnej gospodarki:
- Złagodzenie wymogu gospodarki finansowej jednostki samorządu - w 2020 r. jednostka samorządu terytorialnego, planując zmianę budżetu, będzie mogła przekroczyć relację, o której mowa w art. 242 ustawy o finansach publicznych, o kwotę planowanego ubytku w dochodach będącego skutkiem wystąpienia epidemii COVID-19. Oznacza to, że wydatki bieżące będą mogły być wyższe od dochodów bieżących o wydatki ponoszone w celu realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 w części, w jakiej zostały sfinansowane środkami własnymi.
- Wprowadzenia do ustawy o dochodach JST nowej części subwencji ogólnej, która zrekompensowałaby samorządom ubytki w dochodach własnych, spowodowane stosowaniem przepisów ustawy Co ViD-19.
- Wprowadzenie rozwiązań prawnych związanych z uproszczeniem realizacji budownictwa mieszkaniowego - czynszowego. Realizacja budownictwa czynszowego przez samorządy lub ich spółki komunalne powinna być finansowana z użyciem środków PFR lub BGK. Należałoby uprościć wymagania dotyczące dostępności do środków w PFR · Iub BGK, w taki sposób by dany samorząd lub spółka komunalna mogła uzyskać finansowanie na realizację.tego typu inwestycji. Budownictwo mieszkaniowe z pewnością przyczyniłoby się do pobudzenia gospodarki.
- Zwiększenie puli środków w Funduszu Dróg Samorządowych oraz podwyższenie poziomu dofinansowania. Inwestycje drogowe z pewnością przyczyniłoby się do pobudzenia gospodarki.
- Zwiększenie udziału w PIT i CIT.
- Elastyczne dysponowanie środkami pochodzącymi z opłat za wydawanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu tzw. ,,środki korkowe".
- Urealnienie subwencji oświatowej.
- Zmiany w ustawie z dnia 21 lutego 2014 o funduszu sołeckim (Dz. U. poz. 301) poprzez:
a) zmianę w art 3 ust. 1 określenia Kb - kwoty bazowej jako wykonanych dochodów bieżących własnych gminy tj. po odjęciu dotacji, subwencji oświatowej i środków z budżetu Unii Europejskiej, a nie jak teraz wykonanych dochodów bieżących gmin, co pozwoli wydzielać środki na zadania dla sołectw z dochodów, którymi gminy mogą swobodnie dysponować, a nie dzielić środki, które na mocy przepisów i umów zostały przekazane gminie na określone cele i na nic innego nie można ich przeznaczyć;
b) rozszerzenie zapisu w art. 5 ust. 2 o możliwość podejmowania uchwał w czasie epidemii przez rady sołeckie, gdy z przyczyn stanu epidemii nie można zwołać zebrania wiejskiego, co blokuje możliwość zmian w przedsięwzięciach i trudności w realizacji tego funduszu. - Zwiększenie przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej środków na organizację robót publicznych i interwencyjnych dla samorządów. Zadanie realizowane przez Powiatowe Urzędy Pracy.
Przewodniczący Konwentu Burmistrzów
Województwa Kujawsko - Pomorskiego
Sławomir Napierała